söndag, november 9



i wont share you

idag steg jag och lillasyster upp klockan sju för att runt 8.30 infinna oss på malmömässan där det idag hölls valputställning. min moster ställde ut den sötaste rottwailervalpen på stället, ALGOT. han skötte sig exemplariskt men domaren föredrog grövre hundar och det kvalar inte algot in på, tyvärr. en sak som upprörde mig fruktansvärt var att där var en kennel som hade med cirka två valpar i varje klass och de stressade sina hundar så mycket och hade hundens koppel alldeles för hårt hållet så de fick knappt luft och en hund kväktes pga att det hölls för hårt. jag led med hundarna. visst att utställningar är viktigt för många kennlar men hundarna ska inte bli lidande, då försvinner syftet...





det bästa med hela dagen var att jag fick chansen att prata med tre uppfödare av pomeranianvalpar. de kallas även dvärgspets. de små liven kan vara något av det sötaste jag sett i mitt liv och tanken på att skaffa en valp från den rasen har funnits länge. skönt att äntligen få träffa de som har kennlarna i skåne och få höra lite om hur det ser ut med framtida valpkullar. pomeranianer är väldigt sällsynta i sverige och det födds inte upp så många per år pga. kullarna blir ganska små med 1-3 valpar per kull. och ja, jag vet att en hund innebär mycket ansvar. men jag klarar det. och jag har tänkt igenom detta länge, men inte högt för jag orkar inte höra allas men och tänk på... vi får se. inte om utan snarare NÄR jag skaffar mig en hund så blir det en överaskning för er ;)

Inga kommentarer: